© Wangerooge, FFN 2013
© Emilie Hudig, 2017
© Carla Kogelman, FFN 2015

Thema Permanent Vacation

‘I guess the point of all this is that after a while something tells you, some voice speaks to you. And that’s it; time to split. Go someplace else. People are gonna be basically the same, maybe use some different kind of refrigerator or toilet or something but this thing tells you… and you have to start to drift. You may not even wanna go.’

(Aloysius Parker in Permanent Vacation, Jim Jarmusch, 1980)

FotoFestival Naarden 2021 is een multimedia groepstentoonstelling met fotografie, installaties en videokunst. Met het thema verlaten we de buitenbeentjes en de paradijsvogels van Marvelous Misfits - de succesvolle editie van 2019 waarbij de nadruk lag op portretten. Het nieuwe thema gaat echter evenmin over stereotyperingen. De vacation in de titel verwijst niet naar de jaarlijkse windstilte die lichamelijke ontspanning en geestelijke rust en reiniging biedt. In plaats van de staat van rust die ontstaat als de out of office reply wordt aangezet, is Permanent Vacation een levenshouding en een strategie van onafhankelijkheid.

Nederlanders zijn ‘druk druk druk’ tot ze vinden dat ze een vakantie hebben verdiend. Spanjaarden of Italianen kunnen halverwege hun werkdag naar huis voor een powernap of naar een bar voor een espresso. Dit dolce far niente - en ook ons door corona gekantelde wereldbeeld - laat zien dat je niet ‘op vakantie’ hoeft (of kan) om voldoening te vinden. Permanent Vacation is een onderzoek naar verschillende vormen van afleiding en welbehagen. Voorbeelden zijn de vrijheid van zigeuners, mythen en sprookjes over luiheid, snapshots van stoners, recreatieve wiskunde, drie keer als een popster de wereld rond of zelfgekozen of opgelegde quarantaine, en de gedempte akoestiek van het leven onderzee. Permanent Vacation is het leven zonder welke nuttige prikkel dan ook, zoals een Hollands landschap in crisistijd. Het is het leven dat troost biedt, ingegeven door de noodzaak om ons vrij te voelen.

(Hedy van Erp, curator)

© Emilie Hudig, FFN 2017
Top