Simone Strijk (1977) is een in Brazilië geboren fotograaf gevestigd in Nederland. Haar werk is vooral gericht op het concept van grenzen en hoe we ons persoonlijke universum definiëren.
Strijk rondt in 2017 de Fotoacademie Amsterdam af. Ze is geïnteresseerd in de relatie tussen individuen, de groepsdynamiek en het gevoel erbij te horen in onze samenleving.
De Kalunga gemeenschap is de grootste gemeenschap van gevluchte tot slaaf gemaakten (quilombo) van Brazilië, opgericht door Afro-Brazilianen die aan het eind van de achttiende eeuw aan de slavernij ontsnapten. Ze leefden in afgelegen nederzettingen, waar zij een eigen identiteit en een eigen cultuur opbouwden, waarbij hun Afrikaanse wortels vermengden met elementen van de inheemse bevolking. Gedurende bijna tweehonderd jaar hield deze groep nakomelingen van slaven zich verborgen in de bergen van Goias. Het nieuws van de afschaffing van de slavernij die enkele jaren na hun vestiging plaatsvond, bereikte hen niet. Pas in de jaren zestig van de vorige eeuw werd het bestaan van deze gemeenschap door onderzoekers ontdekt. Ook nu nog leven zij geïsoleerd van de buitenwereld. De slavernij behoort tot het verleden, maar de nasleep ervan schrijft nog steeds de geschiedenis van het racisme in Brazilië. De Kalunga groep is een levendige herinnering aan pijn en geweld, maar vertegenwoordigt ook verzet, streven naar vrijheid en een manier van leven in een diepgaande integratie met de natuur.
Het werk van Strijk is te zien tijdens het FotoFestival Naarden 2021 in het voormalig tuincentrum Van der Roest.